Kymi Sinfonietta Samuli Edelmannin kanssa Helsingin Juhlaviikoilla

29.8.2024

Suurta ylpeyttä omasta Kymi Sinfonietta orkesteristamme tuntien kuuntelimme tätä erinomaista ja ainutlaatuista musiikkitapahtumaa Helsingin Juhlaviikkojen Huvilateltassa. Konsertissa Samuli Edelmann esitti tunteikkaasti isänsä sävellyksiä ”Vaiheet” konsertissa, jossa kapellimestarina toimi Jukka Perko. Yleisö hämmästyi positiivisesti, kun esiin marssi kokonainen klassinen orkesteri.

Konsertti oli loppuunmyyty. Orkesteri oli innoissaan ja kaikki konserttiin liittyvät järjestelyt oli viimeiseen asti hienosti toteutettu ja toimivat hyvin. Oli hienoa nähdä, että sen takasivat orkesterin aina ahkerat ja orkesterin eteen kaikkensa tekevä ryhmä Heidi, Minna ja Tuomas. Yleisö suorastaan mylvi ja kiljui seisaaltaan suosion osoituksia esityksen kokonaisuudelle.

Orkesterin konserttimestarin Raymond Coxin mukaan orkesterille on tärkeätä suhtautua musiikkiin joustavasti. Siksi oli mielenkiintoista valmistautua ja osallistua tällaiseen tapahtumaan sekä tuottaa musiikkikulttuuria monella eri tasolla ja musiikin maailmassa.  Samalla yleisö pääsi nauttimaan orkesterin monipuolisesta osaamisesta. Myös soittajat oppivat uutta. Edelman-konsertissa haastetta tuotti sähköisen järjestelmän käyttö.  Se aiheutti viivettä äänen kuulemiseen, ja oli siksi vaativaa soittaa.

Mm. viulistit Maija Andersen ja Linda Fogelsone näkivät kyseisen konserttitapahtuman edistävän soittajien ja yleisön yhteenkuuluvuutta. Molemmat pitivät musiikin monipuolisuutta tärkeänä asiana sekä soittajien että kuulijoiden kannalta. He kertoivat, että orkesterilla on sielu ja sydän mukana. Tärkeänä pidettiin myös pääkaupungissa Helsingissä esiintymistä.

Kokonaisuutena oli aistittavissa, että orkesteri koki tämän konsertin Helsingin Juhlaviikoilla merkittävänä kokemuksena. Keskustelimme väliajalla myös orkesterin toimitusjohtajan Mikko Missin kanssa ja hän oli tyytyväinen näkemäänsä ja kuulemaansa.

Kymi Sinfoniettan Ystäväyhdistyksen jäsenten kokemuksia Eeva-Liisa Frilander-Paavilainen ja Pertti Paavilainen.